Co obnáší nízkohistaminová dieta?

Histaminová intolerace trápí celou řadu lidí. Jedná se o druh potravinové nesnášenlivosti, vznikající z důvodu nedostatku enzymu DAO. V praxi to znamená, že lidé, kteří trpí histaminovou intolerancí, by měli omezit a nebo zcela vyloučit určité potraviny, které se vyznačují vysokým obsahem histaminu. Histaminová intolerance se u každého projevuje jinak. Někdo může trpět rýmou, jiného může pálit žáha nebo se může rozvinout astma. Je však jisté, že při určitých příznacích hraje množství histaminu zásadní roli.

Co je to histamin a histaminová intolerance?

Histamin zajišťuje správné fungování celé řady pochodů v těle, a tak je pro lidský organismus nezbytný. Pokud je ho v těle v nadbytečné míře, může škodit.

Histamin se jednak skladuje a syntetizuje v našem těle a zároveň ho přijímáme také v potravě. Lidé s vysokou hladinou enzymu DAO nemají po konzumaci potravin s vysokým podílem histaminu žádné potíže. U jedinců s histaminovou intolerancí se však mohou objevit různé příznaky.

Kromě potravin mohou coby zdroje symptomů působit také léky, toxiny, fyzická aktivita nebo stres.

Diagnóza histaminové intolerance

Histaminová intolerance (HIT) se nejčastěji diagnostikuje na alergologii a imunologii na základě odběru krve.

Další možností, jak u sebe zjistit HIT, je nízkohistaminová dieta. Výhodou je, že si ji můžete vyzkoušet sami doma ještě předtím, než navštívíte lékaře.

U mě na histaminovou intoleranci přišli během testů na alergologii před 15 lety. Lékař jen konstatoval a nic nevysvětlil. Myslela jsem si, že se jedná o přecitlivělost na některé léky a až nyní jsem se dozvěděla, že bych se měla vyvarovat určitých potravin. U mě se HIT projevovala pálením žáhy, nadýmáním po určitých potravinách, bolestmi hlavy a migrénou.

Nízkohistaminová dieta

Doba, po kterou by se nízkohistaminová dieta měla držet, je 2 až 4 týdny. Během diety byste se měli vyvarovat pokrmů s vysokým obsahem histaminu a zároveň byste měli pocítit úlevu a měly by ustoupit příznaky, o nichž si ještě povíme. Po dietě byste se měli záměrně vystavit kontaktu s histaminem. Pokud se vám zdravotní potíže vrátí, s největší pravděpodobností se histaminová intolerance týká i vás.

Příznaky histaminové intolerance:

Příznaky HIT mohou být různé a někdy bývají skutečně pestré. Mohou to být:

  • bolesti břicha, nadýmání, průjmy a křeče
  • časté bolesti hlavy, migrény
  • závratě
  • zvracení
  • vyrážky, kopřivky, zarudnutí pokožky, ekzém
  • potíže s dýcháním, dušnost až astma
  • otoky nosní sliznice
  • arytmie, tachykardie, změny krevního tlaku, bušení srdce
  • úzkostné fobie, poruchy spánku, snížená chuť k jídlu, zimomřivost a u žen také porucha menstruace

Potraviny při nízkohistaminové dietě

V první řadě je třeba si uvědomit, že je důležité vyhýbat se pokrmům s vysokým obsahem histaminu a jíst pouze ty, v nichž je histaminu malé množství.

Potraviny s nulovým obsahem histaminu NEEXISTUJÍ!

Obecně bychom se při HIT měli vyvarovat:

  • zredukovat nebo zcela vyloučit konzervované, průmyslově zmražené nebo chlazené potraviny a jídla
  • zredukovat nebo zcela vyloučit vyzrálé a fermentované potraviny, například alkohol, droždí, staré ryby, staré sýry
  • neměli bychom konzumovat uleželé potraviny, obzvláště pak maso (ani v ledničce)

Nízkohistaminové potraviny:

  • čerstvé libové maso
  • čerstvé ryby
  • čerstvé kuřecí maso
  • čerstvé ovoce (kromě jahod)
  • čerstvá zelenina (kromě rajčat)
  • žloutek
  • čerstvé pasterizované mléko
  • čerstvé mléčné výrobky
  • máslo, žervé, pomazánkové máslo
  • obiloviny (žitný chléb, těstoviny z tvrdé pšenice, rýžové nudle, rýžové chlebíčky, oves, proso)
  • oleje
  • byliny
  • ovocné džusy necitrusové

Potraviny s vysokým obsahem histaminu (zakázané při HIT):

  • alkohol, veškeré víno
  • kyselé zelí a jakékoli další konzervované či nakládané potraviny
  • zrající sýry (čím zralejší, tím horší)
  • uzené maso (klobásy, šunka, salámy apod.)
  • korýši, měkkýši
  • ořechy (většina ořechů, nejčastěji vlašské a kešu)
  • luštěniny (sója, arašídy, fazole)
  • čokoláda a jiné kakaové produkty
  • citrusové plody
  • kvasnice
  • ocet
  • konzervanty
  • sladkosti a umělá barviva

Máte nějaké vlastní zkušenosti s nízkohistaminovou dietou? Které potraviny vám sedí a kterých je podle vás lepší se vyvarovat?

Co obnáší nízkohistaminová dieta? 2 x hlasováno
< Předchozí článek
Paleo dieta

Váš komentář