Cvičení v těhotenství

Těhotenství je zcela specifické období, kdy by se žena měla především šetřit, ovšem neznamená to přímo, že by měla 9 měsíců proležet u televize. Některé ženy se cvičení v těhotenství opravdu bojí, pro jiné je rostoucí bříško a přibývající kila odstrašující, takže se naopak snaží cvičit víc, než obvykle. Těžko hledat nějakou obecnou pravdu.

Každá žena je jiná a tudíž každé vyhovuje něco jiného. Obecně lze však říci, že pokud je žena zdravá a těhotenství probíhá bez potíží, nemusí se pohybu ani cvičení vzdávat. Pohyb a vlastně jakákoli fyzická aktivita udržuje těhotnou ženu v dobré kondici a psychické pohodě. Cvičení tělo ženy lépe připraví na porod a pomůže jí vypořádat se lépe se stavy, které ženy v těhotenství často doprovází.

V žádném případě se však cvičení v těhotenství nesnažte využít pro hubnutí!

V těhotenství má žena mnohem flexibilnější klouby. Pro cvičení nepříznivější pro ženu může být samozřejmě vyšší hmotnost, změna tělesných proporcí a tudíž i potíže s rovnováhou, koordinací pohybů a stanovením těžiště těla.

Cvičení v těhotenství se ženám obecně doporučuje. V přiměřeném množství je velice prospěšné a pokud byla žena zvyklá cvičit před otěhotněním, nemusí se obvykle nijak zvlášť omezovat ani v těhotenství.

Miminko v děloze obklopuje tekutina tlumící nárazy a vytvářející bezpečné prostředí. To samozřejmě neznamená, že se v těhotenství budete věnovat bojovým sportům, cvičení, kde hrozí nebezpečí pádů, tvrdých dopadů a těžkých nárazů.

Jaké cvičení je vhodné v těhotenství?

Ženy, které nebyly před otěhotněním zvyklé příliš cvičit, by měly začít s něčím lehčím, pro začátek například s nejpřirozenějším lidským pohybem: chůzí. Chůze v těhotenství je zcela bezpečná a dá se říci, že ji může vykonávat každá těhotná žena.

Jestliže byste ráda praktikovala nějaký jiný, náročnější sport v těhotenství, vždy vše konzultujte se svým gynekologem! Respektujte svou kondici i zdravotní stav!

Mezi cvičení, které se v těhotenství často doporučuje, patří také například plavání, rychlá chůze, jóga, tanec nebo tai-chi. Existuje také speciální cvičení pro těhotné.

Zejména během prvních tří měsíců těhotenství žena pociťuje velkou únavu a nevolnost. V tomto období není vhodné cvičení s otřesy či poskoky nebo s dlouhým ležením na zádech.

U těhotné ženy by při cvičení neměla tepová frekvence dosáhnout hranice 140 tepů/minutu.

Já v těhotenství chodila na spinning a plavání. Naopak nesnáším skupinové cvičení, takže jsem nenavštěvovala předporodní cvičení. Při porodu jsem žádný problém neměla. Doporučuji jen lehčí formy cvičení.
Jitka

Všem těhotným můžu doporučit plavání. Mně osobně hodně pomohlo od bolesti zad a celkově jsem se ve vodě vždycky pěkně uvolnila a naučila se tam dýchat.
Peťka

Já v těhotenství nikam cvičit nechodila a celkově jsem se moc nehýbala. Při porodu se mě sestřička ptala, kam jsem chodila do cvičení, jako by to byla samozřejmost, a skutečně se zhrozila, když jsem řekla, že nikam. Porod jsem měla komplikovaný, ale nedostatek pohybu v tom myslím nesehrál žádnou roli. Každá žena ten pohyb v těhotenství zkrátka cítí jinak.
Klára P.

Cvičení nevhodné pro těhotné ženy

V těhotenství se pokud možno vyhněte horolezectví, bojovým sportům, míčovým hrám, posilování a potápění. Nevhodný je v těhotenství jakýkoli sport, při kterém zadržujete dech. Není zrovna vhodné také sportovat v příliš velkém horku.

Pohyb a cvičení v těhotenství pomůže ženám tlumit bolesti zad, pomáhá proti nadýmání i zácpě, žena se díky pohybu lépe vypořádává s otoky nohou a v neposlední řadě pohyb též působí jako prevence těhotenské cukrovky.

Ohodnoťte článek

Váš komentář