Dash dieta – nejúspěšnější z diet

Dash dieta se už několik let drží na předních příčkách žebříčku odborného hodnocení redukčních plánů. Je jednou z nejlepších a nejúspěšnějších diet. Díky čemu si vysloužila tolik chvály? Na čem je založena a jaká má pravidla?

DASH je zkratkou spojení Dietary Approaches to Stop Hypertension. Původně totiž byla DASH dieta s podporou státního rozpočtu USA vyvinuta jako stravovací plán pro osoby s vysokým krevním tlakem a zahrnovala doporučené dietní postupy při vysokém krevním tlaku. V USA totiž potížemi s vysokým krevním tlakem trpí každý třetí dospělý člověk. DASH dieta s úspěchem pomohla toto vysoké číslo nemocných snížit, a proto se setkala s obrovskou chválou.

Princip DASH diety spočívá v dlouhodobém systematickém hubnutí. Nejedná se o záležitost na pár týdnů či měsíců. Člověk by se měl naučit dodržovat zdravý životní styl a postupem času změnit svůj jídelníček na celý život. Pomocí DASH diety snížíte svůj vysoký krevní tlak i hladinu špatného cholesterolu v těle. Zdravý cholesterol se naopak zvyšuje. A v neposlední řadě DASH dieta samozřejmě pomáhá redukovat hmotnost.

Potraviny vhodné při DASH dietě

Jídelníček DASH diety upřednostňuje především průmyslově neupravené potraviny. Vyhýbá se rafinovaným potravinám, upřednostňuje čerstvé ovoce a zeleninu, ořechy, luštěniny, mléčné výrobky, celozrnné výrobky, drůbeží maso a ryby.

Jídelníček při DASH dietě je celkově hodně rozmanitý a flexibilní. Nesnaží se nijak výrazně omezovat. Největší problém mají lidé obvykle s omezením sacharidů. Vyloučit jejich příjem úplně je hodně složité, a proto DASH dieta povoluje ovoce. Dle zjištění bylo jasně prokázáno, že zhubnout se skutečně daří především těm, kteří se drží zásad diety.

Zakázané potraviny při DASH dietě

DASH dieta především vylučuje průmyslově zpracované potraviny, které obsahují sůl, cukr a tuk, které jsou do potravin přidávány kvůli jejich delší trvanlivosti, ochraně či lepší chuti. Nadměrně množství soli v průmyslově zpracovaných potravinách vede k vysokému krevnímu tlaku, mrtvici a srdečním onemocněním.

Pravidla DASH diety

Rozlišujeme tři fáze DASH diety.

První fáze trvá dva týdny a není při nich doporučen příjem sacharidů. Konzumovat by se měly především bílkoviny.

Ve druhé fázi byste se měli zaměřit na konzumaci ovoce a celozrnného pečiva. Vyloučit by se měla škrobová zelenina a bílý cukr.

Třetí fáze spočívá v přechodu na zdravý životní styl. Při něm se v jídelníčku nemusíte výrazně omezovat, ale musíte samozřejmě dodržovat základní pravidla zdravého stravování. Tím zajistíte, že se vyhnete nežádoucímu jojo efektu.

Denní příjem energie by při DASH dietě neměl překročit hranici 2000 kalorií. Ty by měly být rozděleny následovně:

  • maso, drůbež a ryby: maximálně 6 porcí denně
  • vláknina: 6 – 8 porcí denně
  • zelenina: 4 – 5 porcí denně
  • ovoce: 4 – 5 porcí denně
  • nízkotučné mléčné výrobky: 2 – 3 porce denně
  • ořechy a luštěniny: 4 – 5 porcí týdně
  • sladkosti: maximálně 5 porcí týdně

Vzorový jídelníček na 1 den

  • snídaně: banán, bílý jogurt, polotučné mléko, ovesné vločky
  • oběd: celozrnný chléb, kuřecí prsíčko restované na olivovém oleji bez soli, dresing z jogurtu, oregana a česneku, rajče, okurkový salát se slunečnicovými semínky
  • večeře: hrst vařené čočky, vajíčko natvrdo, brambora pečená v troubě, dresing ze zakysané smetany a jarní cibulky, zelenina
  • svačiny mezi jídly: například 5 sušených meruněk a 5 mandlí, jogurt s domácí marmeládou nebo plátek celozrnného chleba s mozzarellou

Pro koho je DASH dieta vhodná?

Tahle dieta se skvěle hodí pro všechny, kteří chtějí zhubnout a mají potíže s vysokým krevním tlakem. Můžete ji držet také v případě, že se vysoký krevní tlak vyskytuje coby anamnéza u vás v rodině, přestože vám konkrétně se žádné symptomy neprojevily.

Není vhodná pro ty, kteří potřebují zhubnout rychle. Jedná se totiž o pomalý úbytek váhy a pozvolný návyk na zdravé stravování. Pokud jste netrpěliví a potřebujete do týdne zhubnout do plavek, DASH dieta pro vás rozhodně není tou pravou.

U DASH diety je doporučené množství kalorií maximálně 2000 za den. Při rychlejších dietách je množství ještě nižší. Nicméně pokud se budete stravovat zdravě a dietu zkombinujete s pohybem, shodíte při DASH dietě první kila poměrně rychle.

Ohodnoťte článek
< Předchozí článek
Zelená dieta
Další článek >

Váš komentář