Fermentované potraviny – zázrak pro zdraví

Fermentované potraviny obsahují látky, které mají pozitivní vliv na naše zdraví a jejich konzumace přináší řadu výhod. Pravidelnou konzumací fermentovaných potravin se vyrovnává střevní mikroflóra, je udržováno zdraví zažívacího traktu, snižuje se propustnost střevních stěn a stimuluje se imunitní systém. Kromě toho fermentované potraviny také regulují chuť k jídlu a snižují hladinu cukru v krvi.

Co jsou fermentované potraviny?

Jako fermentované potraviny označujeme potraviny, které prošly laktofermentací. Jedná se o proces, při kterém se přírodní bakterie živí škrobem a cukrem a vytváří kyselinu mléčnou. Proces laktofermentace vytváří prospěšné enzymy, omega 3 mastné kyseliny, b-vitamíny a kmeny probiotik. Napomáhá také jídlo přirozeně konzervovat, lépe ho strávit a vstřebat. Fermentované potraviny proto zlepšují trávení.

Fermentované potraviny a jejich pozitivní vliv na organismus:

  • prevence akné a kožních problémů
  • řeší problémy se zažíváním
  • prevence diabetu a obezity
  • prevence vzniku kardiovaskulárních chorob
  • regulace vstřebávání tuků ze stravy
  • zlepšení nálady
  • snižují riziko nádorových onemocnění

Výhody fermentovaných potravin:

  • můžete je déle skladovat – čerstvé okurky, zelí nebo řepa a další podobné potraviny vám v lednici vydrží několik málo dní, fermentované i několik měsíců, a to bez ztráty živin
  • skvěle chutnají
  • jsou zdrojem probiotik – vytváří v trávicím systému prospěšné bakterie, udržují zdravá střeva, podporují trávení a zlepšují imunitu
  • zlepšují trávení – udržují střevní bakterie v rovnováze a dodávají dostatek zažívacích enzymů, díky čemuž z potravin můžete vstřebávat více živin
  • nejsou drahé – fermentované potraviny vás rozhodně nezruinují, můžete si je totiž vytvořit (fermentovat) doma sami, za pár korun

Jaké potraviny jsou vhodné k fermentaci?

K procesu přeměny organických látek (k fermentaci) se nejvíce hodí tyto potraviny:

  • Kyselé zelí

    Kvašené zelí patří mezi nejstarší tradiční pokrmy. Obsahuje hodně vitamínu C, vitamínu A, vitamínu K a vitamínu B. Je zdrojem železa, vápníku, sodíku, hořčíku a manganu. Posiluje trávicí systém, pomáhá bojovat se záněty v těle, snižuje hladinu cholesterolu a posiluje kosti.

  • Kefír

    Kefír je fermentované kravské, kozí nebo ovčí mléko. Má vysoký obsah vitamínu K2 a B12, biotinu, vápníku, hořčíku, probiotik a enzymů. Pomáhá léčit onemocnění střev, zvyšuje imunitu, pomáhá v boji proti alergiím a zlepšuje trávení.

  • Nakládané okurky

    V nakládaných okurkách je plno dobrých bakterií, antioxidantů, vitamínů a minerálů. Jedna malá nakládaná okurka má až 18% denní hodnoty vitamínu K, který pomáhá udržovat zdraví srdce a kostí.

  • Tempeh

    Tempeh je sójový produkt, který se vytváří pomocí přidání tempehové spouštěče, čili živými plísněmi. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a zvyšuje hustotu kostí. Má stejnou kvalitu bílkovin jako maso. Je bohatý na vitamín B5, B6, B3 a B2.

  • Kombucha

    Kombucha je kvašený nápoj černého čaje a cukru (například třtinového cukru, ovoce č medu). Po fermentaci je kombucha sycená. Je zdrojem vitamínu B, enzymů, probiotik a má také vysokou koncentraci kyseliny mléčné, glukonové a octové. Zlepšuje trávení, pomáhá během hubnutí, podporuje imunitní systém a dodá vám energii.

  • Miso

    Miso vzniká kvašením sóji, ječmene či hnědé rýže s koji. Miso pomáhá udržovat vaši pokožku zdravou, posiluje imunitní systém a snižuje riziko vzniku rakoviny.

  • Kimchi

    Jedná se o tradiční korejský fermentovaný pokrm, který se připravuje ze zeleniny a koření. Zlepšuje kardiovaskulární systém a zažívání. Díky vysokému obsahu antioxidantů snižuje riziko cukrovky, rakoviny, žaludečních vředů a obezity.

Z prospěšnosti fermentovaných potravin těžíme už po dlouhá staletí. Lidé své jídlo fermentovali především proto, aby se dalo déle ukládat a aby bylo snáze stravitelné. O prospěšnosti fermentace na naše zdraví věděli už naši předkové před stovkami let a právě to je také důvod k tomu, proč by se fermentované potraviny měly stát součástí našeho jídelníčku. Drtivá většina z nás je pravidelně konzumuje, aniž bychom si uvědomili, že jde o fermentované potraviny. Kromě zmíněných potravin je to také například jogurt, sýr, tvaroh a nejrůznější kysaná zelenina.

Ohodnoťte článek

Váš komentář