Flexitariánská dieta: hubnutí bez stresu

Současná doba je plná diet. Každá má svá specifika a každá nám více či méně něco zakazuje, ať už to jsou sacharidy, maso, tučná jídla, mléčné výrobky či červené maso. Pokud jste se vy sami někdy pokoušeli držet nějakou z diet, určitě můžete potvrdit, že je mnohdy nesmírně těžké tyto zákazy dodržet. Možná právě jako reakce na podobné striktní diety vznikla přibližně před deseti lety flexitariánská dieta.

Co je to flexitariánství?

V podstatě se jedná o vegetariánství, které není vždy dodržováno. Flexitariánský jídelníček se skládá především z rostlinné stravy a umožňuje odklonit se občas od dané diety. Flexitariánská dieta vlastně spojuje zásady zdravého stravování a hubnutí bez stresu.
Bylo zjištěno, že tato polo vegetariánská dieta prospívá ženám, které se snaží zhubnout. Zlepšuje trávení a snižuje krevní tlak. Je také šetrná k trávicímu systému a vhodná i při zánětlivém onemocnění střev. Navíc nejste ve stresu, protože si nemusíte vyčítat nějaký ten občasný prohřešek.

Výhody flexitariánské diety:

  • Váš jídelníček se bude skládat z více ovoce a zeleniny. Flexitariáni si vždy raději dají omeletu se žampiony a s rajčaty, než se šunkou.
  • Nebudete se muset vyhýbat narozeninám a slavnostním hostinám jenom proto, že se budete obávat slabé vůle. Flexitariánství občasné prohřešky povoluje a vůbec kvůli tomu nemusíte být ve stresu. Pokud občasnou nezdravou stravu doplníte dostatkem zeleniny a ovoce, nemusíte si vyčítat vůbec nic.
  • Výzkumy dokazují, že index tělesné hmotnosti je nižší u vegetariánů než těch, kteří vegetiáni nejsou. Jídelníček vegetariánů je totiž v průměru méně kalorický. Zároveň je nutné si uvědomit, že v jídelníčku vegetariánů mohou chybět určité vitamíny a minerály. V tomto ohledu je flexitariánství lepší v tom, že se masa nemusíte vzdávat úplně.
  • Flexitariánství pěstuje správný poměr k jídlu. Většina diet totiž jasně vymezuje „dobrá“ a „špatná“ jídla. Toto vymezení může pak u lidí vést k sebeodsouzení, pokud si jednou za čas dají kremroli nebo bůček. Flexitariánská dieta nevidí v konzumaci podobných „nezdravostí“ nic špatného. Jedná se o pružnou dietu, při níž se nemusíte zříct masa úplně.
  • Je prakticky nemožné, abyste tuto dietu nedokázali dodržet. Nemusíte mít nervy ani stres. Většinou jíte potraviny rostlinného původu a když máte chuť, dáte si maso.
  • Flexitariánství omezuje příjem průmyslově zpracovaných potravin, v nichž je málo živin, ale zato mnoho cizorodých látek, jako konzervanty nebo barviva. Striktně omezíte nebo úplně vyloučíte například uzeniny.
  • Při téhle dietě máte pořád dostatek živočišných bílkovin, které jsou důležité pro obnovu a výstavbu svalové hmoty, ke spalování tuku a pro zdraví kostí. Maso sice není jediným zdrojem bílkovin, nicméně je snadno dostupné. Flexitariáni si proto kdykoli, kdy mají chuť, mohou dopřát maso či rybu.
  • Zelenina je levnější než maso a flexitariánská dieta není finančně náročná.
  • Pokud jsou vaším oblíbeným jídlem jahodové knedlíky s cukrem, svíčková s knedlíky nebo hovězí biftek, nemusíte si ho odpírat. Pokud si ho dáte svátečně, nemusíte si nic vyčítat.

Jak se stát flexitariánem?

Jistě jste už pochopili, že stát se flexitariánem není vůbec nic těžkého. Můžete začít bezmasými pondělky. Postupně rozšiřte bezmasé dny na více dní v týdnu. Pokud budete konzumovat maso, vybírejte skutečně kvalitní, například bio maso.

Postupem času byste se od jednoho bezmasého dne v týdnu mohli dostat do fáze, kdy cca 80% vaší stravy bude lakto-ovo. Zbylých 20% si ponecháte pro konzumaci masa. Je zcela na vás, kdy si „masové“ dny zvolíte. Maso můžete během bezmasých dnů nahradit například luštěninami, tempehem, zeleninou nebo tofu. Za maso se samozřejmě nepovažují uzeniny, ale pokud sem tam dostanete chuť na buřty, flexitariánská dieta vám tento občasný prohřešek odpustí.

Obrovskou výhodou flexitariánské diety je to, že v podstatě není nutné striktně dodržovat žádná pravidla. Je vhodná pro všechny, kteří mají zájem o zdravý životní styl a přitom omezit ve svém jídelníčku maso, ale ne ho zcela vypustit. Naopak tato dieta nemusí vyhovovat těm, kteří mají rádi jasná pravidla a diety s danou strukturou.

Ohodnoťte článek
Další článek >

Váš komentář