Jak hubnout a neztratit kolagen?

Klíčem k úspěšnému hubnutí mnoha lidí je zdravá strava, pohyb, zlepšení kondice, zdravý životní styl a dieta. Právě díky tomu z jídelníčku vypouštíme nebo redukujeme přísun tučných jídel a potravin, v nichž je obsažen důležitý kolagen. Jak hubnout a zároveň si přísun kolagenu zachovat?

Hubnutí se ztrátou kolagenu

Spolu s větším přísunem zdravé stravy nám začíná chybět kolagen. Hubneme, kila jdou pěkně dolů, pravidelně cvičíme, možná získáme i nějakou tu svalovou hmotu, jenomže… kůže začíná být nepěkně povislá, v obličeji jsme strhaní, nehty a vlasy nevypadají zrovna zdravě, píchá nás v zádech a potýkáme se s bolestmi kolen a kloubů. Právě takto mohou vypadat příznaky nedostatku kolagenu.

Možná by si jen málokdo z vás myslel, že odstraníme-li z jídelníčku tučné maso, tlačenku, gumové medvídky a želé, bude mít naše dieta ať už větší či menší nepříjemné následky.

Co je to kolagen?

Kolagen je bílkovina, která je základem všech pojivových tkání (kosí, chrupavek a vaziv). U savců tvoří 25-30% všech proteinů v těle, 70% kůže a přibližně 10% naší celkové hmotnosti. Vazivo samo o sobě je součástí drtivé většiny našich orgánů, takže je zcela logické, že kolagen v těle je vyjádřen tak vysokými čísly.

Slovo kolagen pochází z řeckého kolla – klih

Kolagen má vliv na vzhled naší pokožky, na kvalitu zubů, vlasů i nehtů. Má nesporný vliv na zdraví našich kloubů a vazů. Postupem času, jak naše tělo stárne, přichází o schopnost si kolagen samo vyrábět, vazivo už není tolik elastické a my máme pocit, jako by naše tělo zevnitř vysychalo. Nedostatek kolagenu se může projevovat stárnutím kůže, vrásčitou pokožkou, nekvalitními vlasy, lámáním nehtů, loupáním v kříži či bolestmi kloubů.

Kolagen a hubnutí

Trápí vás nedostatek kolagenu při hubnutí? Nezoufejte. Kolagen lze do těla dostat několikero možnými způsoby, mnohem šetrnějšími než ve formě tučného masa. Pokud jste se rozhodli žít zdravě, držet dietu a hubnout, myslete vždy na to, že hodně eliminujete potraviny bohaté na kolagen, který je pro tělo důležitý. Pokud si ovšem i při dietě nechcete jednou za čas pochutnat na pečeném bůčku… V opačném případě je zde několik možností, jak si zajistit přísun kolagenu.

Jak si zajistit přísun kolagenu?

Pokud kvůli zachování hmotnosti a dietě vyloučíme z jídelníčku tučná jídla, v nichž je kolagen obsažen, nabízí se nám tyto možnosti:

  • Kolagen v injekcích

Kolagen je možné aplikovat injekcemi. Tato možnost je využívána nejčastěji v:

medicíně u léčby pohybového aparátu –  vpichuje se přímo do postižené oblasti, kde chrání kloubní pouzdro, vazy a šlachy. Kolagenové injekce se obvykle vpichují do kolenních, ramenních či loketních kloubů, často také do oblasti beder a krční páteře. Zdravotní pojišťovna kolagenové injekce nehradí, nicméně jejich cena není až tak vysoká. Tato metoda se nevyužívá jako prevence, nýbrž až v případě, kdy už došlo k jasné ztrátě kolagenu.

plastické chirurgii pro vyhlazení vrásek – na obličeji, krku, hrudníku či na zádech. Využívá se také pro modelaci rtů (je šetrnější než butoxin). Aplikace probíhá jemnými vpichy kolagenu přímo pod kůži, je jednoduchá a rychlá a obvykle není třeba využívat žádných anestetických prostředků. Případné otoky mizí obvykle během několika málo hodin a výsledek je patrný okamžitě. Kolagen v injekcích se v těle postupně vstřebává, takže je nutné postup opakovat přibližně po 3 měsících, což je drobná nevýhoda tohoto způsobu aplikace kolagenu. Další nevýhodou je, že působí pouze v místě vpichu a jeho okolí, takže neovlivní například celkovou kvalitu vlasů a nehtů. Jako nevýhodu lze také brát finanční náročnost.

  • Kolagen v tabletách

Jedná se o nejúčinnější a zároveň nejlevnější způsob, jak dodat tělu potřebný kolagen. Hydrolyzované (rozpustné) tablety lze užívat dlouhodobě a nezatěžují trávící trakt. Ke správnému využití kolagenu naše tělo potřebuje dostatek vitamínu C.

Kolagen v tabletách je vhodný pro těhotné ženy, při hubnutí, pro vegetariány či pro urychlení hojení tkáně po operaci.

Kolagenové tablety, které lze koupit: Kolagen Forte, Kolagen Komplex, Kolagen Sprint a další.

  • Kolagen v jídle

Pokud nechcete kolagen přijímat ani v tabletách, ani v injekcích, zkuste svůj jídelníček obohatit o želatinu. Potravinářská želatina se vyrábí ze zvířecího kolagenu, z vepřových a hovězích kůží. Připravují se z ní nejrůznější dezerty, huspeniny, tlačenky, suky a další.

Ohodnoťte článek

Diskuze Jak hubnout a neztratit kolagen? (1 komentář )

Váš komentář