Jak se stravovat na dovolené, abychom domů nepřijeli s několika kily navíc?

Letní prázdniny má většina z nás spojeny s cestováním do míst, která nabízí plno lákavých pokrmů. A protože se na dovolené chce omezovat jen málokdo z nás, často si právě z prázdninových cest přivážíme i několik kilogramů váhy navíc. Jak se stravovat na dovolené, abychom se vyhnuli případným pocitům provinění a zároveň neměli dojem, že jsme se jakkoli omezovali?

Stravování na dovolené se dá řešit různými způsoby. Nejoblíbenější je all inclusive, kdy máte o jídlo postaráno po celý den a po celou dobu pobytu. Polopenze nabízí pouze snídaně a večeře. A někdo řeší stravování po svém. Buď si doveze s sebou nějaké vlastní zásoby jídla, anebo se stravuje v tamních stravovacích zařízeních.

All inclusive neznamená přecpávat se celý den!

Program all inclusive vám zajistí jídlo a pití po celý den. Velkou výhodou je pravidelné stravování, což člověka nenutí se přejídat, aby pak dlouho vydržel. Nemusíte zkrátka přemýšlet nad tím, kdy dostanete hlad a rozhodně se vyhnete rychlému stravování. Full servis má ale také své nevýhody. Plné stoly dobrot často člověka nutí jíst i ve chvíli, kdy nemá hlad. Vše je v ceně, tak proč bychom si nedali? Hlad sice nemáte, ale možnost ano. A nabídka je tak lákavá…

  • Nesnažte se ochutnat všechno najednou. Na dovolené budete několik dní, takže jídlo vybírejte s chladnou hlavou a jeden den si vyberte jeden druh pokrmu, další den zase jiný.
  • Zkuste se řídit zásadou vybírat si pokrmy, které jsou vám doma vzácné, například čerstvé ovoce, zelenina, mořské plody nebo ryby. Přílohy jako rýže nebo těstoviny můžete klidně omezit nebo vynechat úplně, a dopřát si místo nich například větší porci ryb. Přílohy a pečivo berte jako zbytečnou energii navíc.
  • U snídaně si vybírejte především ovoce, smoothie, jogurty, šunku či vejce nebo zeleninu. Chybu neuděláte, když zcela vynecháte sladké pečivo.
  • Součástí obědového menu bývají obvykle také dezerty. Na výběr jich bývá hned několik. I zde platí to, že byste měli zachovat chladnou hlavu a nesnažit se ochutnat všechny za jeden den. Zkuste denně vždy jenom jeden typ dezertu.
  • Jedním z nejhorších lákadel jsou bufetové pochutiny, jako například pizza nebo toasty. Chutnají sice perfektně a navíc jsou ohromně oblíbené, ale rozhodně nepředstavují nic, bez čeho byste se nemohli obejít. Zdravou variantou těchto bufetových svačinek je ovoce, meloun nebo ovocný koktejl.
  • V programu all inclusive bývá voda zdarma po celý den. Rozhodně toho využijte a vypijte denně alespoň tři litry vody. Je skvělou náhradou za nezdravé sladké nápoje nebo dokonce alkohol. Právě lihoviny bývají také zdarma v rámci programu, ovšem jejich kvalita je mnohdy dost pochybná.

Polopenze neboli hotelové snídaně a večeře

Stravování formou polopenze volí většinou ti, kteří chtějí trávit celý den venku na pláži či cestováním po okolí. Obvykle je zvykem dát si větší snídani, abychom co nejdéle vydrželi sytí. Velkou chybou je, že k večeři už chodíme vyhladovělí, tudíž toho sníme víc, než obvykle, a to je velká stravovací chyba. Na druhou stranu má polopenze výhodu v tom, že jídlo po celý den na nás nepůsobí jako lákadlo a nejsme nuceni jíst jenom proto, že to máme v ceně pobytu.

  • Snažte se snídat v klidu a na snídani si vymezit minimálně půl hodiny času, aby vám nebylo těžko, a aby tělo stačilo zpracovat signál o nasycení.
  • Dejte si kompletní snídani, ale nepřejídejte se.
  • Během dne si dejte oběd, na jaký jste zvyklí. Nemusí se jednat zrovna o klasické jídlo v restauraci, stačí menší sendvič nebo salát.
  • Po celý den se snažte přijímat dostatek vody.

Vlastní stravování – ze zásob nebo v restauraci?

Forma vlastního stravování je výhodná v tom, že člověka neomezuje časově. Jednoduše se sami najíte v momentě, kdy dostanete hlad. Bohužel si člověk v takovém případě dopřává pozdní večeře, což není zrovna ideální. Pokud podobně hřešíte i vy, vybírejte si spíše lehká jídla jako saláty nebo ryby se zeleninou.

I na dovolené vyhledávejte tělesnou aktivitu. Nejčastější bývá obvykle plavání, které se ve slunných přímořských destinacích samozřejmě nabízí. Neopovrhujte ani ranní procházkou podél pláže nebo hotelovým fitness.

Ohodnoťte článek
Další článek >

Váš komentář