Jarní detoxikace a očista organismu

Jaro už je v plném proudu a s ním nastal také ideální čas pro detoxokaci. Stejně tak, jako jsou vánoce obdobím, kdy se rádi oddáváme mlsání a pojídání nejrůznějších dobrot, tak je období jara spojeno s očistou organismu, detoxikací a odlehčením od těžkých jídel a přejídání.

Detoxikace – ano nebo ne?

Názory na detoxikaci se velice liší. Na jedné straně jsou většinou ženy a osoby vyznávající nejrůznější alternativní styly života, kteří si detoxikaci vychvalují. Na druhé straně jsou lékaři a odborníci, kteří před detoxikací většinou varují. Pro mě osobně může být jistá očista tělu prospěšná, pokud se dodržují určitá pravidla. Je to sice můj osobní dojem, ale pod slovem „detoxikace“ si obvykle představím drastické hladovění nebo snahu zbavit se nějaké závislosti. Sama jsem narazila na spoustu rad a návodů, jak detoxikovat tělo, které vedly až do extrémů, nebezpečného hladovění a k nesmyslnému půstu.

Ideální je zdravé stravování po celý rok, střídmý příjem potravy a dostatek pohybu. Pokud se takto naučíte žít a stravovat, tělo se pomocí jater, ledvin a kůže dokáže detoxikovat samo. Jaro by proto nemělo být obdobím pro extrémní očistu organismu. Naopak bychom se měli snažit svému tělu pomoci v odlehčování. A mnohdy k tomu ani nepotřebujeme složité návody, ale vystačíme si se zdravým selským rozumem.

Zimní období je pro tělo dobou kumulace, šetření a zadržování. Na jaře by se organismus měl uvolnit, nutričně obnovit a povzbudit.
Tělo mnohých z nás reaguje na jaro tzv. jarní únavou. Přestože jarní únava nebyla doposud uznaná jako diagnóza, velké množství z nás s ní na jaře bojuje. Způsobuje ji vyčerpanost organismu po období zimy. Tělu se nedostává vitamínů a minerálů a často ani energie. Organismus je po zimě unavený mnohými faktory, například léky, které obvykle užíváme kvůli zimním virózám, chřipkám a angínám, ale i díky nadměrné konzumaci těžkých a tučných pokrmů.

Jak detoxikovat organismus?

Hlavní detoxikační orgány v těle jsou střeva, ledviny, žlučník a játra, a právě na ně bychom při detoxikaci měli zaměřit pozornost. Po dobu ideálně dvou týdnů (popřípadě jinak dlouhé doby, která je pro vás únosná), se snažte z jídelníčku vyloučit všechno, co by mohlo pro vaše tělo představovat určitou zátěž, například cigarety, alkohol, smažené jídlo, tučné pokrmy, vysoce kalorickou stravu, uzeniny a grilované maso apod. Do svého jídelníčku naopak zařaďte více zeleniny, ovoce, ovocných šťáv a fermentovaných potravin.

Kromě toho se snažte doplňovat vitamín D, vystavujte se jarnímu sluníčku, choďte na procházky do přírody, k vodě a zkuste nějakou sportovní aktivitu. Vyrazte na hory nebo na výlet, kde vám bude příjemně. Právě tyto maličkosti mají pro organismus obrovský význam. V zimě se obvykle schováváme doma, v práci a dennímu světlu se kvůli chladu, zimě a špatnému počasí, chtě nechtě vyhýbáme. Proto je jaro ideálním obdobím pro napravení tohoto deficitu, s nímž se naše tělo v zimě muselo potýkat.

V každém případě a při jakékoli detoxikaci se snažte naslouchat svému tělu. Samo vám totiž vyšle signál a dá najevo, co mu chybí.

Čemu se vyhnout?

Při detoxikaci se pokuste vynechat především alkohol, cigarety, bílé pečivo, sladkosti, mléčné výrobky, maso, smažená jídla, čokoládu, kofein, černý čaj. Omezte lepek a slaná jídla.

Potraviny vhodné pro detoxikaci

Čerstvé potraviny, jablka, citróny, grep, goji, banány, borůvky, brusinky, hrušky, pomeranče a další ovoce.
Česnek, červená řepa, květák, brokolice, kapusta, cibule, okurky, řeřicha, petržel, kedlubna a další jiná zelenina.
Ideální jsou také bylinky, máta, pampeliška, zázvor, měsíček lékařský, kurkuma, jitrocel, rozmarýn, fenykl či sedmikráska.
Vhodné jsou také vlašské ořechy, semínka a klíčky. Dále ovesné vločky, luštěniny, rýže, pohanka nebo celozrnné pečivo. Jezte ryby, olivový olej, kysané mléčné výrobky a pijte bylinné čaje a vodu.

Ohodnoťte článek

Váš komentář