Jíte pouze ovoce a zeleninu, ale nehubnete? Řekneme vám proč!

Rozhodli jste se pro dietu a jídelníček, který se skládá převážně z ovoce a zeleniny? Konzumujete ke svačině jablka a hlavní jídlo si dáváte bez příloh? K večeři sníte jen mrkev či salát a přesto kila nejdou dolů? Jak je to možné?

Když se někdo rozhodne pro dietu, obvykle založí nový jídelníček na konzumaci ovoce a zeleniny. Obvykle se vynechávají přílohy a pečivo, ke svačině se dává ovoce a k večeři salát. Tento způsob hubnutí je skutečně velmi zdravý, ale dlouhodobě jej nelze udržet a ke snížení váhy není tak ideální, jak se na první pohled zdá. Proč? Mimo jiné také proto, že se vám díky nadměrné konzumaci ovoce a zeleniny a díky vynechání pečiva razantně zpomalí metabolismus.

Jak to na sobě poznáte? Především tak, že takřka nemáte hlad. Snídat skoro nemusíte, k večeři vám stačí malá porce salátu – ale přesto kila nejdou dolů. Pokud občas zhřešíte čokoládovou tyčinkou, hned přiberete. Doslova je na vás znát každá kostka cukru.

Můj jídelníček se skládal z jogurtu s vločkami a banánem ke snídani, z jablka ke svačině, k obědu jsem si dávala kuřecí plátek se zeleninou bez přílohy. Odpoledne ke svačině jogurt a k večeři jen nějaký lehký zeleninový salát. Během prvního měsíce jsem zhubla cca 5 kg, ale pak už nic. Naopak jsem přibrala i po malé kokosové tyčince! Zvýšila jsem cvičení, ale ani to nepomohlo. Pak už jsem se bála cokoli jíst.
Zuzka, 36 let

Tento příběh je zářným příkladem, že podobně stavěný jídelníček není trvale udržitelný. Zpočátku sice zhubnete nějaké to kilo, ale pak váha začne stagnovat. Pokud si občas dáte pivo, čokoládovou tyčinku nebo zákusek, ihned přiberete. Podobný jídelníček je výživově chudý a člověk nemá šanci zhubnout.

Pokud budu jíst méně, budu hubnout!

To je naprostý nesmysl. Nadváha se nevyřeší tím, že se ve stravě budete omezovat, anebo že doslova přestanete jíst. Řada diet je na podstatném snížení přísunu potravin založená.

Přiznejme si, že na první dojem to zní logicky:

“Dám tělu málo jídla, a tudíž nebude mít z čeho přibírat!”

V praxi to však takto nefunguje. Tělo si drží tuk jako ochranu a zásobu na horší časy, a to obvykle z dob, kdy vás trápily nějaké psychické potíže a řešili jste je sladkostmi, když jste byli vystaveni nějakým problémům, nezdravému omezování se v jídle apod. Vaše tělo si v takových situacích vytvořilo zásoby tuku coby určitou ochranu.

Jedinou cestou jak vyjít z tohoto začarovaného kruhu je ukázat tělu, že není důvod si zásoby tuku na horší časy vytvářet. Pokud chcete zhubnout trvale, není třeba omezovat přílohy ani porce. Důležité je sledovat, co jíte a jaký má jídlo poměr živin. Takovýmto způsobem nastartujete metabolismus. Zpočátku můžete zpozorovat mírné navýšení váhy, ale v momentě, kdy si tělo na tento způsob zvykne, začne váha pomalu a především dlouhodobě klesat. A další bonus: nebudete se muset obávat jojo efektu!

Ve výsledku se nebudete muset bát dát si příležitostně na oslavě sklenku alkoholu nebo šlehačkový dort. Vaše tělo nezdravé kalorie spálí.

Jídelníček založený pouze na ovoci a zelenině

Pokud budete konzumovat výhradně ovoce a zeleninu, tělo bude strádat nedostatkem sacharidů, tedy hlavním zdrojem energie. Na vás se to projeví únavou a zvýšenou chutí na vše, co je sladké. Váha vám takto rozhodně neklesne. Pokud tělu chybí cukr, bude mít chuť jej konzumovat ve velkém – od malé tyčinky až po čokoládový dort a večerní přežírání. A všechno nezdravé, co v tento okamžik zkonzumujete, si tělo bude ukládat do tukových zásob. Tento proces zpozorujete na přibývající váze takřka okamžitě.

Stravovat se pouze ovocem a zeleninou nemá pro hubnutí žádný smysl, pokud ovšem nechcete zakusit účinky jojo efektu…

Jak tedy správně postupovat?

  • nevynechávejte přílohy
  • nevynechávejte pečivo – pouze omezte bílé pečivo a lepek
  • ke svačince si dejte víc než jen jablko a jogurt
  • zeleninu a ovoce zahrnujte do jídelníčku, ale nekonzumujte ho přemíru
  • nevynechávejte sacharidy, pouze vybírejte ty zdravější, které tělo zasytí na delší dobu
  • nevynechávejte tuky, ale volte ty, co jsou plnohodnotnější

Jednoduchá forma stravování založená na vyvážených potravinách je pro tělo i psychiku mnohem lepší, než hladovka v podobě nadměrné konzumace ovoce a zeleniny!

Ohodnoťte článek
< Předchozí článek
Neefektivní a nezdravé diety
Další článek >
TOP aplikace pro hubnutí

Váš komentář