Ketodieta – když chcete rychle zhubnout

Ketodieta neboli ketogenní či ketonová dieta slibuje velkou a především rychlou ztrátu tuku. Využívá se tehdy, když chceme opravdu rychle zhubnout. Tenhle hit ve světě diet je postavený na vysokém příjmu bílkovin a naopak nízkém příjmu sacharidů. Redukční systém ketodiety funguje tak, že při absenci sacharidů se tělo dostává do stavu ketózy a v tomto stavu si organismus vyrábí energii z vlastních tukových zásob. Zní to logicky a poměrně snadně. Jako všechny diety, má i tahle jistá úskalí. Jaké jsou výhody a nevýhody ketodiety?

Co je to ketodieta?

Dá se říci, že se ketodieta stala módním hitem, podobně jako kdysi Atkinsonova dieta, která je postavena na podobném principu. U ketodiety jíte především maso, ryby, vejce, sýry, mléčné výrobky a veškeré zdroje bílkovin. Z jídelníčku naopak zcela vyloučíte sacharidy od rohlíků a ostatního pečiva, přes přílohy až po sladkosti.

Ketodieta organismus dostává do jakéhosi pohotovostního režimu. Při ketodietě organismu chybí glukóza, sacharid, který dodává energii mozku, svalům, srdci a dalším tkáním. Každý organismus však energii potřebuje, a tak ji začne získávat rozkladem vlastních tukových buněk. V této fázi vznikají ketolátky, které jsou pak zdrojem energie pro vaše tělo. Při ketodietě prožíváme pohotovostní režim pro přežití a jak určitě tušíte, ketodieta není rozhodně vhodná pro každého. Vyhnout by se jí rozhodně měly těhotné a kojící ženy, diabetici, lidé trpící hypoglykemií, jedinci trpící nemocemi jater a ledvin. Pokud užíváte antidepresiva, ketodietu také raději nezkoušejte.

Rychlý úbytek váhy

Při ketodietě hubnete opravdu rychle. Váha klesá a kila jdou dolů. Problém tkví v tom, že zpočátku tělo přichází ne o tuk, nýbrž o vodu. Ta se totiž váže na glykogen, zásobu glukózy ve svalech a v játrech. Organismus, kterému chybí sacharidy, využívá z počátku jako zdroj energie glukózu z glykogenu a až poté ji čerpá z tuků.

Ketodieta má několik fází, přičemž u prvních dvou je úbytek na váze velký. Následuje stabilizační fáze a poté osvojení nových stravovacích návyků, které by měly zabránit nechtěnému jo-jo efektu, a pomocí nichž by si člověk měl udržet svou novou váhu.

S ketodietou sama zkušenosti nemám, ale vím, že ji držela moe tchýně. Hlavně ze zdravotních důvodů, protože jí to nařídil lékař. Po měsíci zhubla 12 kilo. Nyní se vrací k normálnímu jídelníčku a kila zatím nenabírá. Dietu zkrátka asi pak člověk musí držet dál, i když ne tak drastickou.
Jarka

Výhody ketodiety

Při ketodietě jíte především stravu bohatou na bílkoviny, která má společně se zeleninou efekt nasycení. Člověk proto nemá hlad a zpravidla ani chuť na sladké. Úbytek váhy je přitom opravdu vysoký.

Nevýhody ketodiety

Proces ketodiety zpočátku provází pocit únavy a vyčerpání. Typická je zvláštní pachuť v ústech a dech, který je cítit po čpavku.

Přestože při ketodietě můžete jíst hodně zeleniny, nezajistí vám ani ona dostatečný přísun vlákniny, kterou tělo obvykle může čerpat například z rýže, luštěnin a pečiva. Proto může hubnoucího trápit zácpa.

Časté bývají také bolesti hlavy a migréna. Hubnoucí může být náladový, psychicky rozhozený, podrážděný až depresivní.

Ketodietu bohužel často provází jojo efekt. Málokdo se totiž po ketodietě naučí jíst správně a usne na vavřínech při pohledu na rychle klesající váhu. Přechod na klasickou stravu se lehce může vymknout kontrole a kila můžete snadno zase nabrat.

Já jsem ketodietu zkoušela placenou – koupila jsem si instantní jídla ve formě kaší, polévek, tyčinek a koktejlů. Dohromady to na měsíc vyšlo asi na 6 000 kč, což je o ně co víc, než jsem zvyklá za měsíc za jídlo utratit. Ale úbytek váhy se dostavil, a to poměrně rychle. Za 37 dní jsem zhubla 11 kg. A jinak ty jídla mně chutnaly, takže já doporučuji.
Pavla

Proč ne/zkusit ketonovou dietu?

Jak již bylo řečeno, ketonová dieta není pro každého. Obvykle se doporučuje obézním jedincům, které čeká chirurgický zákrok. Pro ty, kteří s obezitou potíže nemají, se až tak nedoporučuje. V každém případě je ideální ještě před ketodietou požádat svého lékaře o vyšetření ledvin a o jaterní testy.

Ketonová dieta může být pro někoho zdraví nebezpečná. Rozhodně by se neměla držet víc jak několik málo týdnů.

Ketonová diteta – jídelníček

Svůj jídelníček můžete sestavovat dle své chuti a povolených potravin. Jídelníček by mohl vypadat například takto:

Snídaně – 5 míchaných vajíček, 3 plátky slaniny
Svačina – okurka
Oběd – steak, salát
Svačina – odtučněný tvaroh
Večeře – tuňák ve vlastní šťávě

Snídaně – nízkotučný tvaroh
Svačina – 150g šunky, paprika
Oběd – rybí filé, kedlubna
Svačina – sýrový talíř
Večeře – bílý šmakoun, grilovaný lilek

Máte s ketodietou zkušenosti? Podělte se o ně s námi v diskuzi ke článku!

Ohodnoťte článek
< Předchozí článek
TOP aplikace pro hubnutí

Váš komentář