Ketonová dieta

Ketonová dieta vychází především z Atkinsonovy diety, ale opírá se také o myšlenky Dukanovy diety, proteinové nebo bílkovinové diety. Jedná se o přírodní dietu, pomocí níž by měl člověk zhubnout, aniž by byl nucen sportovat.

Váhu, kterou se vám podaří shodit, nenaberete zpět kvůli působení jojo efektu. Ketonová dieta nenutí ke hladovění. Je založená na pečlivém výběru toho, co člověk jí.

Co je to ketóza?

Jedná se o chemický proces v lidském organismu, během něhož dochází k uvolňování energie z tuků, nikoli ze sacharidů. Ve stavu ketózy si tělo bere energii z ketonů. Ty vznikají s mastných kyselin, spalováním tuků. Pokud se člověk chce dostat do stavu ketózy, nesmí denně přijmout víc jak 40 gramů sacharidů.

Podstata ketonové diety

Během ketonové diety by člověk měl konzumovat především bílkoviny a naopak rázně omezit příjem sacharidů. Pokud snížíte jejich příjem, dostane se tělo do stavu ketózy, kdy se urychluje metabolismus, čímž člověk hubne. Zásadním kamenem jídelníčku při ketonové dietě jsou tedy bílkoviny.

Ketonová dieta není založena na hladovění. Den začínáte největší porcí. Měla by být o něco větší než oběd a večeře. Svačiny mezi hlavními jídly by měly mít jejich pětinovou velikost.

Ketonová dieta – co ANO

  • Zásadní je omezení tuků. Rybí tuk nebo olivový olej však používat můžete.
  • Jídelníček založte především na přísunu bílkovin, tzn. masu, samozřejmě libovému. Vhodné je jakékoli maso: kuřecí, vepřové, hovězí, ryby,…
  • Na 1kg vaší váhy byste měli zkonzumovat 2g bílkovin.
  • Jezte vejce a tvrdé sýry.
  • Zeleninu můžete konzumovat v hojné míře a jakoukoli. To samé platí i o ovoci.
  • Vyhněte se sladkým nápojům, pijte naopak čaje a vodu.

Ketonová dieta – co NE

  • Zásadně omezte tuky. Vhodné není například pomazánkové máslo, majonéza, tatarská omáčka či dresinky.
  • Cukry hodně omezte. Doporučuje se nesladit ani medem.
  • Vylučte luštěniny, obiloviny. Omezte moučné výrobky, rýži, těstoviny.

Pitný režim

Při ketonové dietě je třeba také dodržovat pitný režim. Vypít byste denně měli alespoň 2,5 litru tekutin. Vodu v těle zadržují především sacharidy, a ty budete v průběhu diety přijímat jen v omezené míře, takže by nedostatečný pitný režim mohl způsobit potíže s ledvinami.
Vyhněte se alkoholu a omezte příjem kávy.

Ketonová diteta – jídelníček

Svůj jídelníček můžete sestavovat dle své chuti a povolených potravin. Jídelníček by mohl vypadat například takto:

  • Snídaně – 5 míchaných vajíček, 3 plátky slaniny
  • Svačina – okurka
  • Oběd – steak, salát
  • Svačina – odtučněný tvaroh
  • Večeře – tuňák ve vlastní šťávě
  • Snídaně – nízkotučný tvaroh
  • Svačina – 150g šunky, paprika
  • Oběd – rybí filé, kedlubna
  • Svačina – sýrový talíř
  • Večeře – bílý šmakoun, grilovaný lilek

Ketonovou dietu jsem kdysi zkoušela, ale moc mi nevyhovovala. Množství bylo v pohodě, ale složení povolených jídel už moc ne. Neobejdu se bez pečiva a obilovin. Naopak nemusím tolik maso. Má oblíbená příloha – rýže také není povolená. Vydržela jsem necelé 3 týdny. Něco jsem zhubla, takže účel dieta splnila.
Mirka

Jak dlouho držet ketonovou dietu?

Ketonová dieta by se neměla držet déle jak 4 – 6 týdnů. Na běžnou stravu přecházejte postupně, abyste se vyhnuli jojo efektu. I poté, co dietu ukončíte, dodržujte dostatečný pitný režim a stále omezujte tuky a sacharidy, především v podobě laskomin.

Ohodnoťte článek
< Předchozí článek
Neefektivní a nezdravé diety
Další článek >

Váš komentář