Neefektivní a nezdravé diety

Dietetických podvodů je v současné době celá řada. Lze říci, že takřka denně se objeví nějaká nová, „zaručená“ dieta, slibující zázračné shození přebytečných kil. Velice často si také jednotlivé diety vzájemně protiřečí. Jedna říká, že je ideální jíst šestkrát denně, jiná zase, že by se měla několik dní jíst pouze jablka, nebo pouze maso bez příloh, jiná zcela vylučuje tuky a další tvrdí, že největší zlo jsou sacharidy. Neefektivní a nezdravé diety mají za cíl slušně vydělat na naprostém mýtu a důvěřivosti lidí.

Ještě předtím, než se pro podobnou dietu rozhodnete, přečtěte si následující článek. Měl by vám pomoci zorientovat se mezi vhodnými a nevhodnými dietami, které představují pouze komerční nástrahy v podobě zázračných nápojů, tablet na hubnutí a dietních želé.

Ultra rychlé hubnutí

„Zhubla jsem 15 kg za měsíc!!“

… taky se vám zdá, že tady něco nehraje? Váš instinkt vás neklame. Všem dietám, které slibují shození spousty kil během relativně krátké doby, se raději vyhněte. Pro každé tělo bez výjimky je tak razantní hubnutí drastickým zásahem do organismu, který se neobejde bez následků, minimálně ve formě jojo efektu. Většinou je podobná dieta založena na odvodnění organismu, a to může mít za následek řadu zdravotních rizik.
Je také samozřejmé, že snížení hmotnosti není možné zaručit. Vždy záleží na celé řadě faktorů. Rychlé hubnutí není zdravé!

Pokud držíte dietu a snažíte se zhubnout, je ideální úbytek váhy 0,5 – 1,5 kg za týden.

I tento údaj však závisí na celé řadě faktorů, například na počáteční váze, pohlaví, věku, genetice atd.

Konzumace zeleninové (tukožroutské) polévky

Základem téhle diety je zeleninová polévka z rajčat, zelí, paprik, cibule a jiné zeleniny. Jíst ji musíte několik dní, následkem čehož byste měli zhubnout přibližně 5 až 10 kg za týden. Pít můžete pouze neperlivou vodu a zeleninový čaj. Sladká a smažená jídla jsou zakázaná, stejně jako alkohol a pečivo.
Slibovaný úbytek na váze je sice lákavý, nicméně hodně vysoký. Při takto nevyvážené dietě hrozí úbytek svalové hmoty, takže pokud se vrátíte k původnímu jídelníčku, nabydete zpátky vše, co jste tak pracně shazovali.
Kromě toho podobnou dietu vydrží delší dobu jen málokdo. Tuhle dietu absolutně nedoporučujeme! Efekt se obvykle nedostaví. Dieta vede k obrovskému snížení proteinů a jiných živin, které jsou pro tělo nezbytné. Člověka trápí pocit hladu, který obvykle nevydrží víc jak 3 dny.

Masážní přístroje alias zázračné hubnutí

Minimálně jednou denně uvidíte v televizi běžet reklamu na bezkonkurenční masážní přístroj, zázračné pásy a další pomůcky, které vám pomůžou v hubnutí. Stačí si jen takový předmět zakoupit a máte vyhráno! Každému, kdo se pro koupi něčeho podobného rozhodně, dřív nebo později dojde, že jediné, co zhublo, jsou finance.

Zázračné nápoje a tablety na hubnutí

Pozor si dejte také na speciální přísady, pochybné tablety na hubnutí a nejrůznější nápoje. Podobné přípravky jsou obvykle založeny na zrychlení látkové výměny. Nutí srdce k vyšším výkonům a narušují rovnováhu organismu. Hubnout pravděpodobně budete jen po dobu, kdy tyto přípravky budete užívat. Po vysazení se kila vrátí zpátky.

Kruté snížení přísunu kalorií

Pokud se rozhodnete pro dietu založenou na razantním snížení přísunu kalorií, vystavujete se závažným zdravotním problémům. Faktem je, že každá dieta je na tomto principu založená, ovšem je třeba hlídat si jistou mez.

Dieta, která omezuje příjem kalorií pod hranici 900 kcal/den je zdraví škodlivá!

Pokud klesnete pod tuto hranici, ztrácet budete ne tuky, ale především vodu, což rozhodně není ideální.

Kamarádka povídala…

Při svém rozhodnutí, jakou dietu budete držet, se samozřejmě můžete inspirovat kdekoli. Každá dobrá dieta by ale měla mít svůj původ. Netvrdíme, že dieta vaší kamarádky ze střední školy, kolegyně z práce nebo rady světoznámé celebrity jsou špatné. Jistotou je však rozhodně rada odborného poradce, lékaře či dietologa. V případě, že máte nějaké zdravotní potíže, je tento postup takřka nutný.

Nevýhodná je každá dieta, které chybí jedna ze základních složek zdravého jídelníčku, a tou jsou tuky, cukry a bílkoviny.

Příkladem jsou ovocné diety. Ovoce a zeleniny jsou sice zdravé, ale pokud se váš jídelníček zakládá jen na tomto druhu potraviny, bude vaše tělo postrádat bílkoviny a tuky. Naopak budete mít přebytek sacharidů. Zhubnete přibližně 3-4 kila, bude vás trápit úporný hlad a riskujete poškození žaludku, slinivky či žlučníku.

Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta je asi tak 50 let starou záležitostí, nicméně i přesto ji řada lidí praktikuje. Dieta podle Atkinsona povoluje maso, vejce, mléko a jiné mléčné výrobky včetně čokolády. Naopak téměř vylučuje sacharidy, dokonce i ovoce a zeleninu. Tělo pak ale trpí na nedostatek vitamínů a vápníku a přebytek tuků. Hrozí zvýšení hladiny cholesterolu. V momentě, kdy d jídelníčku opět zařadíte sacharidy, kila zase naberete zpátky.

Narazili jste vy sami na nějakou další „zaručenou“ dietu, která v tom lepším případě nevedla k ničemu?

Neefektivní a nezdravé diety 1 x hlasováno

Váš komentář