Nejčastější zlozvyky, které jsou příčinou nadváhy

Trpíte nadváhou a marně se snažíte zhubnout? Důvodů, proč se vám nedaří, může být několik. Možná to jsou právě zlozvyky ve stravování, bez jejichž odbourání zhubnete opravdu jen velmi těžko. Které to jsou?

Nepravidelná strava

Velká pauza mezi jídly je jedním z nejčastějších zlozvyků ve stravování. Celá řada lidí se ráno nasnídá, přes den nemá na pořádné jídlo čas a večer se nacpou k prasknutí, protože po celém dni, kdy jen tu a tam něco zakousli, už mají opravdu hlad. Takovýto způsob stravování vede ke kalorickému přetížení organismu.

Tímhle způsobem opravdu nezhubnete. Důvodem je především fakt, že večer je látková výměna pomalejší. Tělo už kalorie nedokáže spálit tak dobře jako během dne a ty se pak ukládají v těle, zejména v problematických partiích jako zásobní tuk.

Ukládání nadbytečných kalorií v těle do zásoby probíhá také v případě, že naopak neustále něco jíme. Neustále něco uzobávat a přitom nekontrolovat co vlastně jíme a jak moc je to kalorické, je skoro stejně tak neefektivní jako nepravidelná strava. Organismus pak nezná opravdový hlad, neví co to je reálný pocit hladu.

Ideální je jíst 5x až 6x denně a to taková jídla, u kterých známe kalorické hodnoty, a která jsou vhodná pro hubnutí. Mezi snídaní, obědem a večeří můžete zakousnout ovoce, zeleninu, můžete si dát jogurt nebo oříšky.

Stravování ve spěchu

Nedostatek času je fenomén dnešní doby, ovšem čas na jídlo by si měl udělat opravdu každý, i ten, který se nesnaží hubnout. Důvod je prostý: pokud jíte a pijete ve spěchu, nemá váš organismus možnost rozpoznat objem porce a množství kalorií.

Centrum sytosti potřebuje dostat signál, že už máte dost. Než takový signál dostane, stihnete ve spěchu sníst až o ¼ potravy navíc, než si vaše tělo doopravdy vyžaduje. Tělo všechno, co jste snědli, zpracuje a uloží, ale nemá pro tolik potravy upotřebení, což vede ke vzniku nadváhy.

Jezte proto pomalu. K jídlu si sedněte, v klidu přežvýkejte každé sousto, nehltejte. A hlavně si na každé jídlo vymezte určitý čas. Neberte jídlo jako kulisu při práci nebo při učení. Soustřeďte se pár minut denně čistě na stravování.

Příliš velké porce

Další nešvar ve stravování souvisí s jídlem ve spěchu. Člověk, který je zvyklý jíst ve spěchu, si může vypěstovat návyk jíst porce až o 1/3 větší než jeho tělo potřebuje.

Řešení je několik. Někdo si každou porci váží, někdo si zase nandá tolik jídla, kolik by se mu vešlo do dlaně. Základem je jíst pomalu a vychutnávat si každé sousto. Jedině potom vám tělo vyšle pravdivý signál o tom, kdy jste sytí. Podle toho pak snadno poznáte, jak velká porce jídla vám sedí.

Jestliže začínáte s hubnutím a teprve si zvykáte na menší porce, zkuste před jídlem vypít sklenici vody nebo čaje. Jídla pak sníte o něco méně.

Jídlo jako lék proti stresu

Bývá nesmírně časté, že lidé mají jídlo jako lék proti stresu, konfliktům v práci a proti špatné náladě. Oblíbené jídlo na takové situace funguje jako balzám. Řada lidí musí dokonce v situacích, kdy jsou nervózní, cokoli přežvykovat, něco zakousnout, třeba čokoládovou tyčinku nebo chipsy.

Tímhle způsobem však do těla dostáváme přebytečné a zcela nepotřebné kalorie. Tento zlozvyk může mít, zvláště s nedostatkem pohybu, docela nepříjemné následky. Někteří lidé jsou ve stresu z nadváhy a tak se neustále přejídají až se ocitnou v bludném kruhu.

Jako lék na stres zkuste proto najít jinou činnost, než přejídání se! Běžte třeba uklidit byt a nebo se ven projít. Vyžehlete prádlo nebo si přerovnejte šatník. Odveďte pozornost od jídla. A pokud chcete cokoli přežvykovat, vyberte si ovoce nebo zeleninu.

Znáte ještě nějaké další zlozvyky, které vedou k nadváze? Jak se vám podařilo se jich zbavit?

Ohodnoťte článek

Váš komentář