Paleo dieta

Základem paleo diety je myšlenka navrátit se k nejpřirozenějším potravinám bez chemických přísad a konzervantů, vyloučit sacharidy a zrna a naopak navýšit bílkoviny, zeleninu a tuky. Uznává stravovací návyky našich dávných předků z doby paleolitu, kteří lovili a sbírali. Jedná se o jednu z nejzajímavějších diet za posledních několik let.

Paleolit je vůbec nejdelším obdobím v dějinách lidstva, trval dva až tři miliony let. V tomto období lidé lovili divoká zvířata, živili se rybami, ptáky, bizony, jeleny, tury i koňmi. Kromě toho byli živi díky sběru kořínků, plodů a nejrůznějších zrn. Jedli také hmyz, vajíčka nebo plazy.

“Už po prvních 2 týdnech na paleo stravě jsem začala pociťovat velký příliv energie, zkvalitnil se mi spánek, zbavila jsem se závislosti na kávě a o hodně se mi zlepšila pleť. Cítím se být silnější a vytrvalejší. Po třech měsících paleo diety jsem zhubla 3 kg.”

Hlavní myšlenka paleo diety je velmi prostá: konzumovat pouze potraviny, pro něž byl člověk vyvinut.

Co je a co není dobré?

Lidské geny se během posledních několika tisíc let nestačily změnit, kdežto strava se změnila rapidně. Vzniklo zemědělství, které náš jídelníček zásadně změnilo a přineslo také potraviny, které nejsou pro metabolismus člověka vůbec vhodné. Jedná se o obilniny, luštěniny, mléko, cukry, oleje.

U paleo diety jsou uznávány pouze ryby, ovoce, zelenina, veškeré maso, ořechy či mořské plody.

Vyznavači paleo stravy tvrdí, že civilizační choroby přišly až se vznikem zemědělství. Artritida, cukrovka, mrtvice, vysoký krevní tlak, deprese či rakovina – žádnou z těchto nemocí lidé v paleolitu neznali.

Paleo dieta v první řadě zvýší výkonnost a zlepší celkový zdravotní stav. Prvořadé není hubnutí ani úbytek váhy, ačkoli k němu u většiny lidí tak jako tak dojde.

Paleo trénink

S paleo stravou souvisí také pohyb. Člověk v paleolitu byl fyzicky mnohem více aktivní než současný člověk. Dříve chodil denně průměrně 20 km s cílem obstarat potravu a v souvislosti s lovem vykonával rychlý běh za kořistí a samozřejmě i výbušnou aktivitu.

Pokud tedy při paleo dietě chcete dosáhnout maximálního účinku, musíte vhodnou stravu kombinovat s paleo tréninkem, který se zaměřuje na rychlost, výbušnost, celkovou sílu a kondici.

Pokud paleo dietu správně zkombinujete s tréninkem, podaří se vám zpevnit postavu a s největší pravděpodobností také zhubnout.

Zaujal vás článek? Máte Vy sami s paleo dietou nějaké zkušenosti? Sdělte nám je v naší diskuzi!

 

Paleo dieta 1 x hlasováno

Diskuze Paleo dieta (3 Komentářů )

  1. Olda75 1.4.2016 at 21:16 - Reagovat

    O paleo dietě jsem již hodně četl a dokonce jsem ji i vyzkoušel. Myslím si, že neexistuje jedna univerzální strava, která by seděla všem. Každý jsme individuální a každému sedne něco jiného. Z mojí vlastní zkušenosti to byla syrová strava neboli raw foof. Paleo dieta mi až tak nesedla. Jak říkám, nemělo by existovat dogma, každý by si měl najít to svoje.

  2. Koblich 3.4.2016 at 21:18 - Reagovat

    Já jsem s paleo dietou začal před 2,5 roky a vím, že mi nesedí 100%, ale zůstanu u ní. Jím například mléčné výrobky a brambory, což paleo neuznává. Protože na vánoce neodolám a sním trochu cukroví, tak i obiloviny do sebe dostanu, i když výjimečně. Takže jsem si paleo uzpůsobil a takto mi to vyhovuje. Jinak bych ji každému rád doporučil. Skutečně se člověku pročistí tělo, má víc energie a já osobně jsem se po půl roce zbavil alergií a exému.

  3. Andy 25.2.2017 at 22:51 - Reagovat

    Tak si to užijte, tvorbu i papání a hodně zdraví!??

Váš komentář