Volumetrická dieta – dieta pro rychlé hubnutí

Volumetrická dieta si získala oblibu především mezi hollywoodskými hvězdami a celebritami. Slibuje zbavení se přebytečných kilogramů poměrně snadno a rychle. Základní myšlenkou volumetrické diety je zasytit žaludek a zároveň vstřebat spolu s jídlem co nejméně energie. Volumetrická dieta upřednostňuje především potraviny s vysokým množstvím vody, například zeleninu, ovoce a bílé maso.

Volumetrickou dietu vyvinula Barbara Rolls, výživová odbornice a profesorka Pensylvánské státní univerzity v USA.

Volumetrická dieta je ideální, pokud chcete svou postavu krátkodobě a rychle vyrýsovat. Hodí se jako krátkodobá dietní zkouška a rychlá redukce váhy. Jako dlouhodobá dieta je však nevhodná. Konzumujeme při ní sice potraviny bohaté na vitamíny a minerály, ale zároveň by nám mohl hrozit energetický deficit a podvýživa.

Princip diety

Lidé mají tendenci sníst každý den přibližně stejnou hmotnost jídla a neohlížet se přitom na to, kolik z potravy přijmou kalorií. Existují potraviny s nižší energetickou hodnotou, tedy s nižším obsahem kalorií. Pokud tato jídla konzumujete, přijme vaše tělo méně kalorií, aniž byste byli nuceni sníst menší množství potravin, ale zároveň budete dříve sytí. Tyto potraviny jsou méně kalorické, ale také objemnější.

Vhodné potraviny

Při volumetrické dietě se konzumují všechny potraviny s velkým obsahem vody, například rajčata, okurky, cukety, melouny, ananas, pomeranče, mandarinky, bílé maso, mléčné nízkotučné výrobky, jogurty či sýry.

Nevhodné potraviny

Vyvarovat bychom se měli tučnému masu a tučným sýrům. Nevhodný je také cukr, který dá i malému množství jídla obrovskou kalorickou hodnotu. Volumetrická dieta nedoporučuje ani energetické nápoje, sladkosti a sladké limonády.

Jídlo podle kategorií

Dle volumetrické diety jsou potraviny rozděleny do 4 základních skupin od nejnižší energetické hodnoty po nejvyšší:

  1. Zelenina bez škrobu, například brokolice, artyčoky, cibule, celer, kedlubna, chřest, květák, paprika, rajčata, pórek, ředkvičky, růžičková kapusta, zelí, špenát, řepa, houby a další. Většina druhů ovoce kromě banánů. Jak ovoce, tak zelenina, by se měly konzumovat především čerstvé. U konzervovaných je totiž obvykle vyšší obsah cukru a soli. Patří sem také vývary a mléko bez tuku.
  2. Ovoce a zelenina s obsahem škrobu, celozrnné pečivo, obiloviny, luštěniny, maso, špagety a chilli.
  3. Hranolky, pizza, tučné maso, dresing, chleba, dorty, zmrzlina.
  4. Chipsy, čokoláda, sušenky, máslo, ořechy, olej a krekry.

Jak jíst podle výše uvedených kategorií? Kategorie 1 a 2 můžete jíst neomezeně. U kategorie 3 je už třeba pohlídat si porce, a 4. kategorii je dokonce nutné omezit na minimum. Jíst by se přitom mělo několikrát denně: snídaně, oběd a večeře a mezitím několik malých svačin.

Funguje volumetrická dieta?

Volumetrická dieta prokazatelně funguje, což dokázaly studie zveřejněné v amerických lékařských časopisech. Přebytečná kila lze prostřednictvím konzumace potravin s nízkou energetickou hodnotou opravdu shodit.

V rámci jednoho výzkumu byla bezmála stovce obézních žen doporučena nízkokalorická dieta, přičemž část z nich hubla prostřednictvím diety zaměřené na zeleninu a ovoce. Po roce zhubly obě skupiny žen, nicméně:

  • ženy zaměřené na nízkotučnou dietu zhubly v průměru 5 kg
  • ženy zaměřené na ovoce a zeleninu zhubly průměrně 6,4 kg

Další studie se věnovala dvěma stovkám lidí s nadváhou. Rozděleni byli do 4 skupin:
1. příjem potravin z první skupiny plus polévku každý den
2. příjem potravin z první skupiny plus dvě polévky každý den
3. dvakrát denně porce preclíků nebo sušenek
4. pouze nízkokalorická dieta bez dalších pokynů
Nejvíce zhubli lidé ze 4. skupiny, a sice v průměru 8,1 kg za rok. Nejméně zhubli lidé ze 3. skupiny, a sice průměrně 4,8 kg za rok.

Je prokázáno, že lidé, kteří jedí kaloričtější jídla, přibrali během šesti let přibližně 6,5 kg, zatímco jedinci, kteří konzumují potraviny s nižší energetickou hodnotou, přibrali za šest let jen 2,5 kg.

Výhody volumetrické diety

  • rychlá redukce váhy
  • velké množství vitamínů a vlákniny
  • je detoxikační
  • aktivuje metabolismus

Je poměrně jednoduché dodržovat jídelníček volumetrické diety, protože nehladovíte. Vždy budete nasyceni a přitom si budete moci dopřát zdravé svačinky a dezerty. Ostatní skupiny potraviny neomezuje ani přísně nezakazuje, pouze doporučuje hlídat si jejich porce. Svých oblíbených pokrmů se proto vůbec nemusíte vzdávat. Místo plnotučného mléka je jenom vhodnější nízkotučné, palačinky je lepší připravit z celozrnné mouky, doporučuje se smažit na pánvi bez tuku, místo marmelády použít čerstvé ovoce apod. Pokud se volumetrická dieta mírně poupraví, je vhodná i pro jedince s alergií na lepek, vegetariány a vegany.

Nevýhody volumetrické diety

  • může vést k podvýživě
  • nelze ji držet dlouhodobě
  • je finančně náročnější

Příklad jídelníčku na jeden den při volumetrické dietě

  • snídaně – mango s nízkotučným jogurtem
  • svačina – melounové smoothie
  • oběd – kuřecí prsa se salátem
  • svačina – okurka
  • večeře – polévka z rajčat

Vliv volumetrické diety na zdraví

Volumetrická dieta je bohatá na ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky. Obsahuje jen minimum nasycených tuků a soli. Z těchto důvodů ji odborníci pokládají za ideální pro zdraví srdce a udržení hladiny cholesterolu.

Některým jedincům s volumetrickou dietou však může díky konzumaci potravin s nízkou energetickou hodnotou klesnout krevní tlak.

Lidé, kteří se stravují dle volumetrické diety, mají nalačno významně nižší hladinu inzulínu než ti, kteří konzumují jídla s vyšší energetickou hodnotou. Volumetrická dieta prokazatelně pomáhá předcházet inzulinové rezistenci, tedy častému předchůdci cukrovky.

Volumetrickou dietu není přímo nutné kombinovat s cvičením. Pohyb se však doporučuje, a sice například rychlá chůze po dobu 30 minut každý den, chůze do schodů apod.

Máte s volumetrickou dietou nějaké zkušenosti? Kolik jste zhubli? Vyhovovala vám?

Ohodnoťte článek

Váš komentář