Zdravá školní svačinka aneb co nachystat dětem do školy?

detska_svacina
Školní svačinku řada rodičů naprosto podceňuje, přestože je pro dítě skoro stejně tak důležitá jako spánek. Především děti ty mladší děti často trpí nedostatkem živin, protože si jejich tělo ještě dobře nedokáže vytvářet jejich zásoby. Už jen z toho důvodu je velmi důležité co vaše dítě ve škole jí.

Bezmála polovina školou povinných dětí nemá pravidelnou stravu a některé z nich svačinku úplně vynechávají.

Problém ani tak nespočívá v tom, že by rodiče dětem svačinu nepřipravili, ale naopak v tom, že je děti záměrně nejedí. Jako důvod uvádí, že nemají hlad nebo čas se o přestávce najíst.

TIP: Zapojte své děti do přípravy svačinky! Když se na ní budou samy podílet, situace se možná změní. Dávejte dětem jídla, která jsou zdravá a zároveň vašim dětem chutnají.

Uzpůsobte svačinku školnímu obědu i náročnosti dne

Jestliže víte, že vaše dítě bude mít dnes k obědu sladké knedlíky, nepřipravujte mu sladkou svačinu. A pokud budete vědět, že má odpolední vyučování, udělejte mu svačinku vydatnější!

V případě, že bude mít dítě přes den hlad, určitě bude moci využít školních prodejen a kiosků, ovšem tím, že si vybere něco zdravého, si člověk nikdy nemůže být jistý.

Sladké svačinky pouze jednou za čas

Průměrný denní příjem dítěte by se měl pohybovat kolem 1 000 až 1 700 kcal, z toho svačinka by měla zabírat asi 15%, což je přibližně 200 kcal. Co to znamená v praxi?

Ideální zdravá svačinka do školy by měla obsahovat:

  • Sacharidy – pečivo, cereálie, ovoce
  • Bílkoviny – mléčné výrobky, sýry, šunka, mléko
  • Zeleninu

PŘÍKLAD: Houska se sýrem, šunkou nebo pomazánkou. K tomu cherry rajčata nebo paprika. Műsli tyčinka bez polevy a jogurt nebo zakysaný nápoj, jablko.

Děti mají sice sladké svačinky rády, nicméně dostávat by je měly velmi výjimečně. Například koláček, sušenky, buchtu či perník. Sladké byste však vždy měli doplnit potravinami bohatými na bílkoviny, například mlékem nebo jogurtem.

A co nápoje?

Dítě od jednoho roku do 18 let by mělo denně vypít minimálně 1,5 litrů. Maximální hranice je stanovena přibližně na 2,5 litrů tekutin denně. Z toho ze stravy (z polévek, mléka, ovoce atd.) dítě přijme kolem 0,5 až 1litr tekutin.

Jestliže vaše dítě sportuje, mělo by vypít víc tekutin. Stejně tak jako v horkých dnech.

Potřeby každého dítěte jsou jiné, ale v každém případě by mělo dítě mít pití kdykoli k dispozici.

Ohodnoťte článek
< Předchozí článek

Váš komentář